Bismillahirrahmanirrahim..
Lailahaillallah Muhammad Rasulullah..

Allahumma salli ala muhammad wa ala aali muhammad..



Info-info Terbaru.

Jangan lupa pi blog ni ye…
(
nak copy ape dalam blog ni.. copy je ye...Tak Perlu Minta Izin...^_^)
2) keindahan-cinta-darimu
3) kejujuran-dariku
4) home
5)wanita-sekarang
6) panas-malam-pertamaku

Sabtu, 8 September 2012

Akan datang suatu zaman dimana umat islam akan ditindas dan dizalimi sewenang-wenangnya oleh orang kafir.

( tolong share juga, ape pengorbanan kita utk saudara islam kita? apa jawpn kita bila disoal  depannya nanti..?? )
Allah swt akan menarik rasa gerun dan rasa takut orang-orang kafir terhadap umat islam. Mengapakah keadaan ini akan berlaku?? Keadaan ini berlaku disebabkan umat islam terlalu cintakan dunia dan takutkan mati.

*Sabda Rasulullah SAW: "Umat-umat yang lain akan meratah, memusnahkan dan menyerang kamu sebagaimana orang-orang yang meratah makanan yang terhidang di dalam hidangan mereka"

Para sahabat bertanya:" Adakah ketika itu bilangan kami sedikit wahai Rasulullah?"
Jawab Rasulullah SAW:" Tidak, bahkan bilangan kamu pada masa itu ramai, tetapi kamu pada masa itu umpama bunyi air banjir. Allah mencabut perasaan gerun terhadap kamu dari dalam hati musuh-musuh kamu dan kemudian Allah memasukkan wahan ke dalam hati kamu"

Para sahabat bertanya:" Apa itu wahan wahai Rasulullah?"
Jawab Rasulullah SAW:"Cintakan dunia dan takutkan mati"
Tidak gerunkah kita terhadap kenyataan yang disabda oleh Rasulullah saw lebih 1000 tahun yang dulu? Cuba kita perhatikan dan hayati apa yang saudara kita di Rohingya hadapi? Astaghfirullah.... sedih dan gerun rasanya bila Allah menurunkan bala-Nya.

Etnik Rohingya ditindas kejam
Terbaca di salah satu laman berita utusan, menyatakan tindakan kekerasan yang dilakukan ke atas etnik minoriti Rohingya beragama Islam, memaksa mereka meninggalkan negeri Rakhine, barat Myanmar, bagi mencari perlindungan. Inilah antara bukti umat Islam akhir zaman dan inilah bukti kerasulan Nabi Muhammad SAW.

Baginda tidak hidup di zaman ini, namun Allah telah ceritakan kepada baginda dan kemudin menyampaikannya pula kepada kita. Sebagai umat islam, seharusnya kita merasai apa yang mereka rasai. Ibarat paha kiri dicubit, paha kanan turut terasa. Banyak lagi perumpaan yang menitik beratkan tentang persaudaraan, namun untuk menerapkannya di dalam kehidupan seharian tidak seiring dengan banyaknya perumpaan yang ada. 

Sedikit malah ada yang kurang berperasaan apabila melihat gambar-gambar mangsa terpampang jelas di laman-laman sosial yang ada.  Matanya hanya melihat, Sifat empati kurang dirasa kehadirannya, hatinya kekadang lupa untuk mendoakannya.


Apakah punca-puncanya?:
Sepertimana yang terdapat di dalam hadis di atas, puncanya hanya 2; 
1) Terlalu mengejar kemewahan dunia tanpa mengira halal dan haram.
2) Tidak membuat persiapan untuk menghadapi kematian.

Marilah kawan-kawan kita bersama tanamkan rasa takut kepada bala Allah swt dengan melakukan perkara-perkara yang disuruh Allah swt dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang Allah swt, seperti:

1) Menjaga halalnya sumber rezeki .
2) Membuat persiapan untuk kita bertemu Allah swt dengan jujur dan ikhlas
3) Tidak memfitnah orang, dan tidak membicarakan perkara-perkara yang kita tidak tahu kebenarannya.

4) Jauhi mengumpat. Sesungguhnya mengumpat itu sepertimana yang diberitakan kepada kita oleh Rasulullah SAW ialah; "Mengumpat itu ialah engkau menyebut tentang saudaramu  yang mana perkara itu dia benci sekiranya dia mengetahuinya.". Dan Maksud 'saudaramu' dalam hadis ini adalah saudara yang sama beragama islam.-UAI

5) Buat sesuatu kebaikan dan meninggalkan larangan hanya kerana Allah swt.
Sudah terlalu ramai umat Islam yang dibunuh dan dizalimi yang terpampang di kaca tv, di corong-corong radio, hatta tersebar pantas melalui internet kini sangat-sangat mengguris hati kita. Marilah kita sama-sama doakan saudara seislam kita di seluruh dunia. Jika kita tidak mampu untuk membantu mereka dengan tangan dan lidah, maka kita bantulah mereka dengan doa. 

Rasulullah SAW bersabda;
Abu Sai'id Al-Khudri RA katanya: "Aku telah mendengar Rasullullah sallahu alaihiwassalam bersabda: sesiapa daripada kalangan kamu, yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan. Jika dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidah. Jika dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan hati itu adalah selemah-lemah iman."
 
(Hadis Riwayat Muslim)
Semoga Allah ampunkan segala dosa-dosa kita dan semoga Allah berikan mereka kekuatan dan kebaikan. Berkat kesabaran mereka, semoga Allah tempatkan mereka di jannah.

(Hadith Sahih, diriwayatkan oleh Abu Daud (4297), Ahmad (5/287), dari hadith Thaubah Radhiyallahu anhu, dan disahihkan oleh Al-Albani dengan dua jalannya tersebut dalam As-Sahihah (958).

sumber: http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/4927-umat-islam-akhir-zaman.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

mcd

mcd