Bismillahirrahmanirrahim..
Lailahaillallah Muhammad Rasulullah..

Allahumma salli ala muhammad wa ala aali muhammad..



Info-info Terbaru.

Jangan lupa pi blog ni ye…
(
nak copy ape dalam blog ni.. copy je ye...Tak Perlu Minta Izin...^_^)
2) keindahan-cinta-darimu
3) kejujuran-dariku
4) home
5)wanita-sekarang
6) panas-malam-pertamaku

Rabu, 4 April 2012

Solat Tahajjud

Solat Tahajjud

"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah sembahyang tahajud padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji." - Surah Al-Isra (ayat 79)

Waktu tidur di malam hari sebenarnya ialah hanya 3 jam.. secara umumnya, ramai berfikir bahawa tidur selama 6-8jam di malam hari adalah tidur yg baik untuk tubuh badan..pendapat ini di tentang oleh oleh para saintis barat seperti dr Ray Meddis, seorang Profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahwa manusia sebenarnya hanya perlu tidur malam selama TIGA JAM.

Menurut kajian ahli perubatan barat, sebelum kita pergi tidur, pertama kita akan merasa mengantuk (drowsiness) di mana suhu badan kita akan menurun. Dengan mengatur waktu tidur dan menggunakan termometer kita boleh melatih diri kita untuk tidur bila perlu. Tidur yang teratur dapat mengefektifkan waktu kita terutama untuk beribadah di malam hari serta untuk mengerjakan hal lainnya. Di dalam Al-Quran disebutkan ada segolongan manusia yang masuk surga karena ibadah malamnya dengan mengurangi waktu tidur malamnya.

Dari sisi logik, mungkin kita tidak mengerti bahwa perintah Allah itu mendatangkan kebaikan. Sesungguhnya Sholat Tahajud meneguhkan iman kita, jiwa kita, mental kita untuk menghadapi masalah hidup duniawi dan lain-lain.

Kemudian dari sisi sains perubatan, kita akan menyedut oksigen di atmosfera bumi sekitar jam tiga pagi hingga terbit matahari dan menggerakkan otot-otot di dalam badan kita yang akan menyegarkan badan dan melancarkan aliran darah ditubuh kita.
Kedua hal tersebut , yaitu oksigen dan gerakan otot sangat penting bagi kesehatan tubuh manusia.

Oksigen akan hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak datang lagi sampai besok pagi. Hanya manusia yang bangun pada waktu ini yang dapat menikmati oksigen tersebut. Pada waktu inilah merupakan sebaik-baik oksigen..beruntunglah orang yang menyedut oksigen ini.

Kesimpulannya : Haruslah kita ingat bahawa, apa-apa sahaja yang datang daripada Allah S.W.T tentu mempunyai kebaikan, kerana sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.. Buktinya Solat Tahajjud bukan sahaja merupakan ibadah yang dituntut oleh Allah S.W.T, tetapi ia juga dapat menyihatkan tubuh badan kita..jadi janganlah tinggal amalan mulia ini


Firman Allah S.W.T : "Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. (Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: Masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun)". - Surah Az-Zariyat (ayat 15-18)
By: Abdullah Al-Zuhaili

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

mcd

mcd