1. Membuka Aurat
Perbuatan mendedahkan aurat di khalayak ramai (para hadirin) oleh wanita pada masa ini semakin banyak dilakukan di dalam majlis-majlis walimah. Malah ianya sudah menjadi satu trend (gaya) dalam kalangan umat Islam setiap kali pasangan pengantin melangsungkan majlis perkahwinan mereka. Terdapat sebagahagian wanita yang asalnya bertudung, tetapi apabila tiba hari perkahwinannya, dia dengan relanya membuka tudung dan menededahkan bahagian-bahagian aurat tertentu. Termasuk perbuatan mendedahkan aurat adalah dengan memakai pakaian yang ketat sehingga menggambarkan bentuk tubuh badan, mengenakan pakaian dengan kain yang jarang, dan mengenakan kain yang tipis.
Sedangkan Allah s.w.t berfirman: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangan dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (aurat) kecuali kepada (mahram mereka).” (Surah an-Nuur, 24: 31)
2. Bersolek dan memakai wangi-wangian bagi wanita
Dari Abu Musa al-Asy’ary r.a, dia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Wanita yang memakai wangi-wangian, dan kemudian dia melintasi suatu kaum supaya mereka mencium bau wanginya, maka wanita tersebut adalah wanita penzina.” (Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4172, at-Tirmidzi, no. 2786)
Alasan dari larangan tersebut dapat dilihat dengan jelas iaitu menggerakkan panggilan syahwat (kaum lelaki). Sebahagian ulama telah mengaitkan perkara lain dengannya, seperti memakai pakaian yang cantik (melawa), perhiasan yang ditampakkan, dan bercampur baur dengan kaum lelaki. (Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Bari, 2/279. Rujuk: Abu Malik Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 151, Pustaka Ibnu Katsir)
Allah s.w.t berfirman: “…Dan janganlah kamu berhias (tabarruj) dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyyah yang dahulu.” (Surah al-Ahzab, 33: 33)
3. Mencukur Kening dan Memakai Rambut Palsu
Sabda Rasulullah s.a.w: “Allah melaknat orang yang membuat tatu dan wanita yang minta ditatu, wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu), yang mencukur alis (bulu kening), dan yang minta dicukur, dan wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan sehingga mengubah ciptaan Allah.” (Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 4886)
4. Memanjangkan Kuku dan Mewarnakannya Dengan Pewarna
Rasulullah s.a.w bersabda: “Termasuk fitrah bagi manusia itu ada lima: Khitan, mencukur bulu kemaluan, merapikan misai, memotong kuku, dan mencabut bulu ketiak.” (Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 5889)
Berkenaan permasalahan trend mewarnakan kuku ini, Syaikh al-Albani rahimahullah berkata: “Ini adalah merupakan kebiasaan buruk yang dilakukan oleh wanita-wanita Eropah kepada wanita-wanita Islam, iaitu memanjangkan kuku dan mewarnakannya dengan warna merah atau selainnya dengan kuteks (pewarna/pengecat kuku). Kebiasaan ini juga turut dilakukan oleh sebahagian pemuda. Perbuatan ini selain mengubah ciptaan Allah, ia juga menjadikan pelakunya terlaknat dan perbuatan ini termasuk meniru-niru (tasyabbuh) perbuatan wanita-wanita kafir.“
Daripada Ibnu ‘Umar, Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang meniru-niru perbuatan suatu kaum (kebiasaan orang kafir), maka dia termasuk di dalam golongan mereka.” (Hadith Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani di dalam Shahihul Jami’, no. 6149, juga dijelaskan di dalam Jilbab al-Mar’atil Muslimah)
5. Mencukur Janggut
Sebahagian kaum lelaki muslim pada masa ini tidak lagi berminat memelihara janggut dan membenci memelihara janggut. Malah, ada pula di antara mereka yang mencukur janggutnya semata-mata untuk nampak bergaya di majlis perkahwinannya. Sedangkan, perbuatan memelihara janggut adalah sebuah sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w, dan di dalam banyak hadith-hadithnya berkenaan janggut ia menunjukkan sebuah perintah yang perlu diikuti.
Perbuatan mendedahkan aurat di khalayak ramai (para hadirin) oleh wanita pada masa ini semakin banyak dilakukan di dalam majlis-majlis walimah. Malah ianya sudah menjadi satu trend (gaya) dalam kalangan umat Islam setiap kali pasangan pengantin melangsungkan majlis perkahwinan mereka. Terdapat sebagahagian wanita yang asalnya bertudung, tetapi apabila tiba hari perkahwinannya, dia dengan relanya membuka tudung dan menededahkan bahagian-bahagian aurat tertentu. Termasuk perbuatan mendedahkan aurat adalah dengan memakai pakaian yang ketat sehingga menggambarkan bentuk tubuh badan, mengenakan pakaian dengan kain yang jarang, dan mengenakan kain yang tipis.
Sedangkan Allah s.w.t berfirman: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangan dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (aurat) kecuali kepada (mahram mereka).” (Surah an-Nuur, 24: 31)
2. Bersolek dan memakai wangi-wangian bagi wanita
Dari Abu Musa al-Asy’ary r.a, dia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Wanita yang memakai wangi-wangian, dan kemudian dia melintasi suatu kaum supaya mereka mencium bau wanginya, maka wanita tersebut adalah wanita penzina.” (Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4172, at-Tirmidzi, no. 2786)
Alasan dari larangan tersebut dapat dilihat dengan jelas iaitu menggerakkan panggilan syahwat (kaum lelaki). Sebahagian ulama telah mengaitkan perkara lain dengannya, seperti memakai pakaian yang cantik (melawa), perhiasan yang ditampakkan, dan bercampur baur dengan kaum lelaki. (Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Bari, 2/279. Rujuk: Abu Malik Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 151, Pustaka Ibnu Katsir)
Allah s.w.t berfirman: “…Dan janganlah kamu berhias (tabarruj) dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyyah yang dahulu.” (Surah al-Ahzab, 33: 33)
3. Mencukur Kening dan Memakai Rambut Palsu
Sabda Rasulullah s.a.w: “Allah melaknat orang yang membuat tatu dan wanita yang minta ditatu, wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu), yang mencukur alis (bulu kening), dan yang minta dicukur, dan wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan sehingga mengubah ciptaan Allah.” (Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 4886)
4. Memanjangkan Kuku dan Mewarnakannya Dengan Pewarna
Rasulullah s.a.w bersabda: “Termasuk fitrah bagi manusia itu ada lima: Khitan, mencukur bulu kemaluan, merapikan misai, memotong kuku, dan mencabut bulu ketiak.” (Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 5889)
Berkenaan permasalahan trend mewarnakan kuku ini, Syaikh al-Albani rahimahullah berkata: “Ini adalah merupakan kebiasaan buruk yang dilakukan oleh wanita-wanita Eropah kepada wanita-wanita Islam, iaitu memanjangkan kuku dan mewarnakannya dengan warna merah atau selainnya dengan kuteks (pewarna/pengecat kuku). Kebiasaan ini juga turut dilakukan oleh sebahagian pemuda. Perbuatan ini selain mengubah ciptaan Allah, ia juga menjadikan pelakunya terlaknat dan perbuatan ini termasuk meniru-niru (tasyabbuh) perbuatan wanita-wanita kafir.“
Daripada Ibnu ‘Umar, Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang meniru-niru perbuatan suatu kaum (kebiasaan orang kafir), maka dia termasuk di dalam golongan mereka.” (Hadith Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani di dalam Shahihul Jami’, no. 6149, juga dijelaskan di dalam Jilbab al-Mar’atil Muslimah)
5. Mencukur Janggut
Sebahagian kaum lelaki muslim pada masa ini tidak lagi berminat memelihara janggut dan membenci memelihara janggut. Malah, ada pula di antara mereka yang mencukur janggutnya semata-mata untuk nampak bergaya di majlis perkahwinannya. Sedangkan, perbuatan memelihara janggut adalah sebuah sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w, dan di dalam banyak hadith-hadithnya berkenaan janggut ia menunjukkan sebuah perintah yang perlu diikuti.
Daripada
Ibnu ‘Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Selisihilah kaum majusi,
rapikanlah misai, dan peliharalah janggut.” (Hadith Riwayat al-Bukhari,
no. 5893)
6. Mengkhususkan Adanya Cincin Perkahwinan
Perbuatan bertukar cincin atau menetapkan adanya cincin perkahwinan, pertunangan, atau pun pernikahan, ianya sama sekali bukan berasal daripada ajaran Islam. Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani rahimahullah: “Tindakan ini (menyarung cincin) selain meniru tradisi orang-orang kafir sehingga menjadi sebuah larangan, ia juga mengandungi pelanggaran terhadap dalil-dalil hadith yang melarang lelaki mengenakan cincin emas.” (al-Albani, Adabuz Zifaf, m/s. 191, Media Hidayah)
Asal perbuatan (adat) menyarung cincin perkahwinan ini adalah berasal dari adat kepercayaan kuno kaum Nasrani (kristian). Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani di dalam kitabnya, Adabuz Zifaf.
Syaikh Ibnu Bazz rahimahullah (Mufti Saudi Arabia) menjelaskan: “Kami tidak mengetahui dasar amalan ini (sarung cincin) di dalam syariat.” (Muhammad al-Musnid, Fatawa Islamiyah, 3/129. Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 230, Pustaka Ibnu Katsir)
7. Adat Bersanding dan Pelamin
6. Mengkhususkan Adanya Cincin Perkahwinan
Perbuatan bertukar cincin atau menetapkan adanya cincin perkahwinan, pertunangan, atau pun pernikahan, ianya sama sekali bukan berasal daripada ajaran Islam. Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani rahimahullah: “Tindakan ini (menyarung cincin) selain meniru tradisi orang-orang kafir sehingga menjadi sebuah larangan, ia juga mengandungi pelanggaran terhadap dalil-dalil hadith yang melarang lelaki mengenakan cincin emas.” (al-Albani, Adabuz Zifaf, m/s. 191, Media Hidayah)
Asal perbuatan (adat) menyarung cincin perkahwinan ini adalah berasal dari adat kepercayaan kuno kaum Nasrani (kristian). Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani di dalam kitabnya, Adabuz Zifaf.
Syaikh Ibnu Bazz rahimahullah (Mufti Saudi Arabia) menjelaskan: “Kami tidak mengetahui dasar amalan ini (sarung cincin) di dalam syariat.” (Muhammad al-Musnid, Fatawa Islamiyah, 3/129. Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 230, Pustaka Ibnu Katsir)
7. Adat Bersanding dan Pelamin
Perbuatan
mengadakan pelamin dan adat bersanding bukanlah sebuah amalan yang
berasal dari ajaran Islam. Malah, ia mungkin ditiru dan berasal dari
ajaran Hindu atau pun Kristian. Ini adalah kerana amalan tersebut sangat
mirip dengan adat upacara perkahwinan mereka.
Menurut
Syaikh Abdullah bin ‘Abdurrahman al-Jibrin hafizahullah: “Perbuatan ini
(bersanding) adalah tidak dibenarkan. Sebab ini adalah bukti atas
tercabutnya rasa malu dan taqlid (mengikuti) kepada kaum yang suka
kepada keburukan. Perkaranya adalah jelas. Pengantin wanita sepatutnya
merasa malu menampakkan diri di hadapan manusia, lalu bagaimana dengan
perbuatan tersebut yang sengaja dilakukan di hadapan orang-orang yang
sengaja menyaksikannya?” (Muhammad al-Musnid, Fatawa Islamiyah, 3/188.
Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 230, Pustaka Ibnu
Katsir)
Syaikh
Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah berkata: “Di antara perkara mungkar, bahawa
rasa malu sebahagian manusia telah tercabut dari mereka. (Adalah)
seorang suami datang di tengah kaum wanita dan naik pelamin bersama
isterinya di hadapan kaum wanita, iaitu pada awal pertemuannya dengan
isterinya untuk bersanding dengannya, bersalaman tangan dengannya,
mungkin menciumnya, dan mungkin memberikan hadiah kepadanya berserta
coklat dan selainnya yang dapat menggerakkan syahwat dan mengakibatkan
fitnah.” (Min Munkaratil Afraah, m/s. 7, 10. Rujuk: Panduan Lengkap
Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 231, Pustaka Ibnu Katsir)
8. Menabur Gula-gula, Coklat, dan Bunga
Perbuatan
ini tidak terdapat di dalam syariat atau pun majlis walimah sebagaimana
yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w. Ada pun sebenarnya, perbuatan
ini termasuk meniru-niru perbuatan kaum kafir yang diambil dari
perbuatan kaum kristian yang menabur bunga di acara-acara perkahwinan
mereka.
Daripada
Ibnu ‘Umar, Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang meniru-niru perbuatan
suatu kaum (kebiasaan orang kafir), maka dia termasuk di dalam golongan
mereka.” (Hadith Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani di
dalam Shahihul Jami’, no. 6149, juga di dalam Jilbab al-Mar’atil
Muslimah)
Imam
Ibnu Katsir menjelaskan di bawah penafsiran Surah al-Baqarah, [2:104]:
“Allah Ta’ala melarang hamba-hamba-Nya yang beriman menyerupai (syi’ar)
orang-orang kafir, sama ada dalam ucapan mahu pun perbuatan mereka.”
(Ibnu Katsir, Shahih Tafsir Ibnu Katsir (Judul asal: al-Mishbaahul
Muniir fii Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, Selenggaraan Syaikh
Syafiurrahman al-Mubarakfuri), jil. 1, m/s. 364, Pustaka Ibnu Katsir)
Sekiranya
amalan tersebut disandarkan kepada agama, maka perbuatan tersebut
termasuk meletakkan perbuatan yang tiada asalnya di dalam agama, maka ia
adalah bid’ah lagi sesat. Ini adalah kerana walimatul urus adalah
sebuah aturcara agama sebagaimana yang diperintahkan (ditekankan)
berdasarkan sunnah yang jelas.
Dari
‘Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang mengada-adakan
sesuatu yang baru di dalam agama kami ini, maka ianya tertolak.” (Hadith
Riwayat al-Bukhari, no. 2697)
Dari
Irbadh bin Sariyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Berhati-hatilah
kamu terhadap perkara-perkara yang baru di dalam agama. Setiap perkara
yang baru (di dalam agama) adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah
sesat.” (Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4607)
9. Adat Merenjis Air Mawar
Adat
ini juga bukan berasal dari Islam. Mungkin ia diambil dari amalan
masyarakat Hindu. Selain merupakan perbuatan yang ditokok tambah
(bid’ah) di dalam walimatul urus, malah ianya juga boleh menjurus kepada
perbuatan syirik sekiranya dengan perbuatan merenjis tersebut
disertakan dengan i’tiqad (keyakinan-keyakinan) tertentu seperti
mempercayai pasangan pengantin yang direnjis akan mendapat kebahagiaan
dan seumpamanya.
10. Mewajibkan Adanya Duit dan Barang Hantaran
Adat
ini ditetapkan oleh kebanyakan masyarakat Melayu secara umumnya iaitu
dengan mewajibkan pihak lelaki (atau bakal/calon suami) supaya membayar
sejumlah wang yang dinamakan sebagai wang hantaran kepada keluarga pihak
perempuan. Kebiasaannya (pada masa ini) sehingga RM10,000 atau lebih
dari itu bergantung kepada status pendidikan atau pun permintaan wanita
yang hendak dinikahi. Nilai wang hantaran ini akan ditetapkan oleh sama
ada bakal isteri atau pihak keluarga bakal isteri. Sekali imbas,
perbuatan ini adalah seakan-akan sebuah perbuatan jual beli wanita. Dan
wang ini akan diserahkan kepada keluarga si isteri.
Dan
kemudiannya, kedua-dua pihak akan saling bertukar barang hantaran
tertentu sesama mereka. Di mana mereka mengkhususkan dengan jumlah
bilangan tertentu, seperti 5 dulang dari lelaki berbalas 7 dulang
barangan tertentu dari pihak perempuan, atau 7 dulang dari pihak lelaki
berbalas 9 dulang dari pihak perempuan, atau 9 dulang dari pihak lelaki
berbalas 11 dulang dari pihak perempuan, dan seterusnya.
Ada
pun sebenarnya perbuatan ini langsung tidak pernah ditetapkan oleh
Islam, dan perbuatan ini merupakan perbuatan bid’ah iaitu amalan yang
ditokok tambah ke dalam majlis walimah umat Islam. Adalah menjadi suatu
yang sunnah di dalam agama supaya memudahkan urusan pernikahan (juga
urusan yang lain), tetapi, dengan ditambahnya amalan-amalan seperti ini,
ia hanya akan menyusahkan (memberatkan) pasangan yang hendak berkahwin
dan ia sekaligus menggalakkan maksiat sekiranya perkahwinan ditangguhkan
hanya semata-mata disebabkan perkara yang karut ini.
Dari
Irbadh bin Sariyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Berhati-hatilah
kamu terhadap perkara-perkara yang baru di dalam agama. Setiap perkara
yang baru (di dalam agama) adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah
sesat.” (Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4607)
Namun,
apa yang diwajibkan atau pun disunnahkan di dalam syariat hanyalah
memberikan mahar (mas kahwin) oleh lelaki kepada wanita yang dinikahi,
sama ada berdasarkan apa yang diminta oleh wanita tersebut atau pun
tanpa diminta. Dan maskahwin ini tidaklah semestinya di dalam bentuk
wang ringgit atau barang-barang tertentu. Ianya sama ada tertakluk
berdasarkan apa yang diminta oleh wanita, atau pun bebas dengan apa yang
hendak diberikan oleh si lelaki jika si wanita tidak menetapkannya. Dan
mahar adalah merupakan salah satu rukun dan syarat sahnya nikah.
Allah s.w.t berfirman:
“Berikanlah maskahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan…” (Surah an-Nisaa’, 4: 4)
“…
Maka isteri-isteri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka,
berikanlah kepada mereka maharnya (dengan sempurna), sebagai suatu
kewajiban…” (Surah an-Nisaa’, 4: 24)
Dan
mahar yang paling baik adalah mahar yang paling mudah, ringan atau
tidak mahal (tidak menyusahkan dan memberatkan si suami). Daripada
‘Uqbah bin ‘Amir r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Pernikahan yang paling
besar keberkahannya adalah yang paling mudah maharnya.” (Hadith Riwayat
Ahmad, no. 24595)
Perbuatan
meninggikan atau memahalkan penetapan nilai mahar adalah satu perbuatan
yang dibenci oleh agama sebagaimana disebutkan di dalam beberapa
hadith. Umar al-Khaththab r.a berkata: “Ingatlah, janganlah meninggikan
nilai mahar wanita. Jika itu merupakan kemuliaan di dunia atau taqwa di
sisi Allah, sudah tentu yang paling utama melakukannya adalah Rasulullah
s.a.w.” (Hadith Riwayat Abu Daud, no. 2106) (Rujuk: Amru Abdul Mun’im
Salim, Panduan Lengkap Nikah, m/s. 76, Dar an-Naba’)
Sahih
di dalam beberapa riwayat bahawa Rasulullah dan beberapa sahabat
berkahwin dengan mengeluarkan mahar yang sangat kecil. Malah di
sebahagian keadaan, ada yang memberikan mahar dalam bentuk cincin besi,
baju besi, memerdekakan hamba, dengan hafazan Al-Qur’an, dengan
mengajarkan surah-surah tertentu dari Al-Qur’an, dengan segenggam kurma,
dengan mengislamkan seseorang, dengan sebiji emas sebesar biji kurma,
dan selainnya. – Wallahua’lam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan